Enkla maträtter – 5 lifehacks för snabba och smarriga rätter

Vill du äta gott och nyttigt men samtidigt inte lägga en hel dag på att tillaga det? Då har du kommit helt rätt. Vi listar middagshacksen som ger snabba och smarriga maträtter!

1

Rostade rotfrukter

Rostade rotfrukter är verkligen perfekt till precis varje middag. Det är både enkelt, billigt och riktigt gott!

Tänk även på att behålla skalet på alla rotfrukter. Det sparar både tid samtidigt som det ger mer näring. Till och med löken kan ha skalet kvar, det skyddar den nämligen från värme vilket gör så att den blir klar samtidigt som rotfrukterna.

Så gör du:

Värm rotfrukterna i ugnen och ha till Halloumi samt Aioli. Från ax till limpa tar maten 30 minuter att tillaga!

2

Laxlåda

Lax är bland det bästa man kan välja från naturens stora skafferi. Lax är riklig på både hälsosamma fettsyror, protein och D-vitaminer. Perfekt att åtminstone äta en dag i veckan!

Så gör du:

En supersmidig rätt att laga är laxlåda. Hela middagen i en och samma form med kokt mosad potatis i botten tillsammans med kikärter, gröna ärtor, hela laxfiléer och krämig fetaost överst. Middagen är redo att serveras på 35 minuter!

3

Grönsaksbiffar med Zucchini

Enligt American Heart Association hjälper zucchini till att kontrollera blodtrycket. Detta eftersom att det minska de skadliga effekterna från salt samtidigt som den är rik på c vitaminer. Zucchini innehåller även hela 8 procent av det rekommenderade dagliga värdet av kalium – och är således en perfekt ingrediens att ha till maten.

Så gör du:

Goda grönsaksbiffar som görs enkelt på zucchini, morötter och kokt couscous. Servera det gärna med potatis, tzatziki och enkel tomatsallad. Tillagas på 30 minuter!

4

Portabelloburgare

Burgare må inte vara det allra nyttigaste, men man måste ju trots allt leva lite ibland! Dessutom är det både enkelt och gott samtidigt som det kommer uppskattas av ungarna.

Så gör du:

Portabelloburgare är verkligen underskattat och superlätt att laga. Grilla bara portabellosvampen i lite olja, för att sedan salta och peppra. Därefter drar du ihop burgaren med bröd, salladsblad, tomatskiva, portabello, chevré och ajvar. Redo att ätas på 10 minuter!

5

Rödbetsbiffar

Detta är en riktig superrotfrukt som innehåller en massa antioxidanter ger bättre immunförsvar, sänker blodtrycket, ökar uthålligheten, minskar sötsug och förhindrar ålderstecken samt acne. Det finns med andra ord ingen anledning till att inte äta mer rödbetor!

Så gör du:

Rödbetsbiffar passar lika bra på måndagseftermiddagen som till fredagsmyset. Serveras på 35 minuter – Gör såhär:

  1. Koka linserna. Låt rinna av.
  2. Mosa sköljda och avrunna kikärter grovt med en gaffel i en skål. Tillsätt linserna och mosa ihop med pressad vitlök, ströbröd, mjöl, salt och peppar.
  3. Skala rödbetor och riv dem grovt. Hacka sedan den del av rödbetan du håller i. Blanda ner i smeten. Smaka av och krydda ev. lite till.
  4. Forma små biffar och stek i olja på båda sidor tills de fått fin färg.
  5. Blanda ihop yoghurt och vitlök, smaka av med salt och peppar.
  6. Servera rödbetsbiffarna i tortillabröd med skivad avokado, sallad och vitlökssås.